продовження : 1. Короткий опис проекту.
– назва видання, адреса, юридична форма, суть бізнесу;
– стадії розвитку, які вже пройшла газета;
– інформаційні та інші послуги, які вона надає;
– цільовий ринок, на якому вона розповсюджується (бажані результати маркетингового дослідження даного ринку);
– стратегія маркетингу (як редакція планує утвердитися і розвиватися на цільовому ринку, які засоби і способи маркетингу будуть з цією метою застосовуватися);
– основні конкуренти на ринку (що редакція планує їм протиставити);
– план виробництва;
– фінансовий план (надходження і прибутки, які редакція може отримати в ближчій і дальшій перспективах);
– основні ризики, пов’язані з діяльністю редакції, її довготерміновим розвитком (тут також – протилежні дії у випадку реалізації цих ризиків);
– необхідне фінансування для ритмічної праці.
2. Короткий опис редакції видання:
– мета і завдання редакції газети;
– редакційні працівники, керівники виробничого процесу (провідні менеджери): головний редактор/генеральний директор, його заступники, відповідальний секретар, члени редколегії, завідувачі відділів;
– стадії розвитку (час заснування і початок роботи редакції, мета на ближчу перспективу, інші особливості розвитку);
– інформаційні товари і послуги редакції (кількість і типи товарних ліній, кількість товарів і послуг по кожній лінії);
– фінансове становище редакції (обсяг продажу, прибуток до оподаткування за останній рік, джерела фінансування, головні фінансові зобов’язання редакції).
3. Аналіз інформаційного ринку:
– визначення цільового ринку, його величина, географія і тенденції розвитку;
– портрет основного споживача (демографічний, соціальний і т.д.), фактори споживацьких переваг;
– головні конкуренти;
– позиціонування свого інформаційного продукту у власному сегменті ринку (яким споживачам і який ваш продукт потрібен);
– цінова політика (ціна визначається при співставленні ринку попиту, цін конкурентів, розрахункові суми витрат);
– реклама і просування інформаційного продукту;
– маркетинговий бюджет (реклама в ЗМІ, пряма реклама, видатки на засоби зв’язку, професійні рекламні агенти і консультанти, участь у виставках і т.д.);
– способи розповсюдження продукції.
4. План виробництва:
– графік виробництва (повна послідовність дій з виробництва газети, застосовувані матеріали, технологія виробництва та її переваги);
– собівартість і стандарти одиниці продукції (номера газети);
– видатки на офіс та інші редакційні приміщення;
– видатки на матеріали і комплектуючі (перелік матеріалів і комплектуючих для виробництва одиниці продукції, загальної кількості продукції, загальна вартість);
– видатки на виробничий персонал (загальна кількість працівників, постійних, за сумісництвом, позаштатних, бажана кваліфікація працівників, хто контролює їхню працю, інші аспекти);
– видатки на маркетинг і рекламу;
– видатки на підтримання та оновлення устаткування;
– контроль товарного запасу (мінімальний обсяг паперу, інших компонентів, необхідних для підтримання безперервного виробничого процесу);
– фінансовий контроль (хто його здійснює в редакції);
– закупівля необхідних матеріалів.
5. Менеджмент і організація:
– організаційна структура редакції (система відповідальності, відображена в посадових обов’язках, в тому числі фінансової, оцінка провідних осіб ланки управління: їх досвід, успіхи, освіта, переваги, сфера відповідальності;
– завдання управління (генеральна політика редакції, способи найму працівників, навчання і підвищення кваліфікації, зарплата і винагороди).
6. Тривалий розвиток, ризики і стратегії виходу:
– довгострокова мета редакції;
– стратегія досягнення мети (просування і підтримка видання);
– оцінки різних видів ризиків;
– можливі стратегії виходу (продаж бізнесу, продаж частини, продаж концепції, закриття бізнесу).
7. Фінансовий план:
– фінансовий прогноз;
– бюджет редакції (деталізація фінансового плану, його жорстке поєднання з реаліями щоденної діяльності газети).
Як стверджують А.А. Грабельников та В.І. Іваницький існує багатоваріантність бізнес-планів. Кількість розділів можна зменшувати чи збільшувати. Приміром, такий документ може вінчати розділ „Логістика”, у якому вказуються способи біжучого управління персоналом і товарними потоками. Бізнес-план включає і ряд додатків (маркетингові дослідження, резюме провідних менеджерів, технічну, виробничу інформацію і т.д.).
Бізнес-план, прийнятий редакцією як основний документ концентрації колективних зусиль впродовж року, дозволяє включити всі важелі росту, всі ресурсні можливості для досягнення мети.
Рекомендована література
1. Грабельников А.А. Работа журналиста в прессе. – Москва: изд-во „РИП-холдинг” – 2001. – С.155-166.
2. Гуревич С.М. Газета и рынок: как добиться успеха? – Москва. –1998.
3. Иваницкий В.Л. Бизнес-план редакции (рабочая тетрадь главного редактора). – Ч.1 п.2. – Москва. – 1999.
4. Репкова Татьяна. Новое время: как создать профессиональную газету в демократическом обществе. – IREX Про медиа / Украина. – 2002. – С.49-97.
Питання для самоконтролю
1. Мета створення бізнес-плану.
2. Хто створює бізнес-план?
3. З яких двох частин складається бізнес-план?
4. Які позиції передбачається висвітлити у розділі „Короткий опис проекту”?
5. Основні положення розділу „Короткий опис редакції видання”.
6. Як у бізнес-плані описується і аналізується інформаційний ринок?
7. Окресліть структуру розділу „План виробництва”.
8. Кінцеві результати виконання бізнес-плану.